• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84671
+
-

صادرکنندگان کشمش ملایر  پشت چراغ قرمز

صادرکنندگان کشمش ملایر  پشت چراغ قرمز

طبق قوانین گمرک، کشمش ملایر با خروج از مسیر زرد در مسیر قرمز قرار گرفته و مشکلاتی را برای صادرکنندگان این صنعت به وجود آورده است. 

به گزارش ایرنا، طبق قوانین گمرک در فرایند ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی کنترل‌هایی باید انجام شود. براساس شرایط و ضوابط کالای مورد نظر مشخص می‌شود که در کدام یک از 3 مسیر سبز، زرد و قرمز قرار می‌گیرد و اظهارنامه‌های گمرکی پس از طی مراحل و ارزیابی‌ها، دارای شماره ارزیابی می‌شود که به منزله پایان تشریفات گمرکی است. 

کالاهایی که در مسیر سبز قرار می‌گیرند به کسب مجوز نیاز ندارند، کالاها در مسیر زرد به صورت فیزیکی بازرسی نمی‌شوند و کالاهایی که در مسیر قرمز قرار می‌گیرند ملزم به کسب مجوزند. اکنون کشمش ملایر با خروج از مسیر زرد در مسیر قرمز قرار گرفته و مشکلاتی را برای صادرکنندگان این صنعت به وجود آورده است. 

صادرکنندگان مطرح کشمش ملایر از چند ماه پیش کالاهای صادراتی‌شان‌ در مسیر قرمز قرار گرفته و مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است. به گفته کارشناسان گمرک، به صورت تصادفی و دوره‌ای این اتفاق می‌افتد و ریسک‌پذیری کالاها گاهی تعیین‌کننده این مسیر است. 

در این باره رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر با ابراز نگرانی از این روند گفت: صادرکنندگان کشمش از صادرکنندگان خوب استان همدان هستند و مشخص نیست چرا کالای صادراتی آنها در مسیر قرمز قرار گرفته است. 

منوچهر رضایی در نشست بررسی و رفع موانع کشمش صادراتی شهرستان ملایر بیان کرد: از چند ماه پیش این مشکل پیش آمده است و کشمش ملایر از مسیر زرد به مسیر قرمز آورده شده و برای ترخیص کالا ملزم به کسب مجوز است در حالی که این روند بسیار زمانبر است. 


سامانه نیما

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر از گمرک استان خواست برای حل مشکلات کشمش صادراتی پیگیری‌هایی انجام شود بدین‌ترتیب حداقل کشمش دوباره در مسیر زرد آورده شود تا صادرکنندگان بتوانند از مشوق‌های استاندارد بهره‌مند شوند. 

وی در عین حال بخش‌نامه بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی نظام یکپارچه معاملات ارزی یا همان «سامانه نیما» را از دیگر مشکلات و موانع بر سر راه صادرکنندگان کشمش عنوان کرد و گفت: از تابستان سال گذشته این اتفاق رخ داد که بار مالی برای صادرکننده ایجاد می‌کند و یک نقطه ضعف است. 

رضایی با بیان این‌که هدف بخش‌نامه آسان‌سازی در امور است، اما کار صادرکنندگان کشمش را با چالش مواجه کرده است، ادامه داد: در حال پیگیری برای حذف کشمش از شمول این بخش‌نامه هستیم، اما هنوز پاسخی نگرفته‌ایم. 

این تولید و صادرکننده کشمش همچنین به EPL (سامانه دوراظهاری گمرک) اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که کالاهای صادراتی به صدور مجوز استاندارد کالا نیاز دارند و باید همه کالاها مَمهور شود، این روند برای صادرکنندگان بسیار زمانبر است و در این مقطع از سال تقاضا داریم که به مجوز استناد کنند. 

وی با بیان این‌که در تولید کشمش از گوگرد استفاده می‌شود و این امر نیز کنترل‌شده نیست، تصریح کرد: میزان سولفور موجود در کشمش ارزیابی می‌شود و تاکنون در این زمینه مشکلی نداشته‌ایم، اما اخیرا مشکلی در این ارزیابی به وجود آمده است که پیشنهاد می‌کنیم آیین‌نامه استاندارد کالا با شرایط وضع موجود تطبیق یابد. 


صدور برخی قوانین برای صادرکنندگان مانع است

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر گفت: استفاده از گوگرد دست کارخانه‌های فراوری کشمش نیست و نباید با مانع‌تراشی‌های این‌چنین دست و پای صادرکننده را بست. 

رضایی همچنین با اشاره به صدور گواهی‌نامه‌هایی از جهاد کشاورزی خواستار تفویض اختیار بیشتر به اداره جهاد کشاورزی ملایر شد و توضیح داد: با توجه به این‌که باید همه محموله‌های صادراتی بررسی و گواهی صادر شود، جهاد کشاورزی نسبت به ارزیابی یک محموله از چندین محموله مشابه برای صرفه‌جویی در وقت بسنده کند و یک محموله به سایر بسته‌ها تعمیم داده شود. 

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط در صدور گواهی‌نامه‌های چهارگانه از استاندارد، گمرک، جهاد کشاورزی و اداره نظارت بر مواد غذایی همکاری لازم را داشته باشند تا صادرات روان‌سازی شود. 

این مقام مسئول با اشاره به همکاری و تعامل خوب بخش خصوصی با دولت و کارگروه توسعه صادرات یادآور شد: کشمش یکی از اقلام مهم صادراتی است که بیش از نیمی از صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده است. 


نشست بررسی و رفع موانع صادرات

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر خواستار تعیین چارت سازمانی اداره گمرک ملایر و تامین نیرو برای روان‌سازی صادرات و ارائه خدمات بهتر به صادرکنندگان در این شهرستان شد و گفت: پساب کارخانه‌های فراوری کشمش در ملایر امروز رفع شده است و واحدهای بسیاری به سیستم تصفیه‌خانه مجهزند و تاییده اداره محیط‌‌ زیست را نیز دریافت کرده‌اند. 

به گفته رضایی، سالانه به طور میانگین بیش از ۳۰ هزار تن کشمش از ملایر به سایر نقاط جهان صادر می‌شود. به دلیل تمرکز واحدهای فراوری کشمش در ملایر بیش از ۲۰ هزار تن کشمش نیز از سایر استان‌های کشور خریداری و در این شهر فراوری و صادر می‌شود که سالانه حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار ارزآوری دارد. 


رونق تولید

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز رونق تولید را تنها در گرو حمایت از بخش خصوصی و توسعه تولید و صادرات دانست و بر لزوم روان‌سازی مراحل اداری در مسیر راه صادرکنندگان تأکید کرد. 

قدرت‌الله ولدی خواستار همدلی و همکاری بیشتر مدیران دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی و صادرکنندگان شد و گفت: باید تلاش کنیم مشکل صادرکنندگان را به ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی حل کنیم. 

وی با بیان این‌که همه در تلاش برای آسان‌سازی روند صادرات به ویژه کشمش هستیم، افزود: باید همه مستندات و پیشنهادها احصا و به ما ارائه شود تا براساس آنها مواردی را تصویب کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد. 


لزوم روان‌سازی صدور گواهی‌های چهارگانه برای صادرات

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به مشکلات در زمینه استانداردهای تشویقی، EPL گمرک، فرایند مهر زدن کالاها، PPN میزان سولفور در کشمش و سایر موارد، خواستار روان‌سازی بیشتر در صدور گواهی‌نامه‌های چهارگانه برای صادرکنندگان کشمش شد. 

مدیرکل گمرک همدان نیز در تشریح مسیر سبز، زرد و قرمز گفت: این‌که کشمش از مسیر زرد در مسیر قرمز آورده شده است مشکلی متوجه کشمش نیست، بلکه تغییر مسیری است که در صادرات برخی کالاها رخ می‌دهد. 

مرتضی نجفی‌مقدم اظهار کرد: این مشکل از سوی صادرکنندگان کشمش ملایر در قالب نامه‌ای به ما ارائه شود تا درخواست قرار گرفتن کشمش در مسیر زرد را به ستاد گمرک منتقل کنیم و به نتیجه مطلوب برسیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید